Friday, December 12, 2008

RINTIHAN HATI NURANI SEORANG INSAN KERDIL




Assalamualaikum..


Ku panjatkan syukur pada Allah kerana di beri peluang untuk menghirup udara yang nyaman dibumi ciptaanNYA..ALHAMDULILLAH....


Sudah lama rasanya tidak menulis di entri ini.Mungkin dengan kesibukan dan kelemahan diri untuk menguruskan masa telah merencatkan keupayaan aku untuk menulis.Pada entri kali ini aku ingin berkongsi dengan sahabat-sahabat tentang perasaan yang aku rasakan sekarang....



Pada permulaan aku hanya menjadi seorang pengikut setia program dan usrah KPIJ dan PKPIM.Setelah hampir 1 tahun menjadi pengikut,aku telah diberikan amanah untuk menjadi salah seorang pemimpin pula.Ceritaku bermula disini.....



Hatiku mulai gelisah apabila mendapat khabar aku mungkin akan diberi taklifan sebagai seorang tonggak pemimpin jemaah di kampus..tapi aku endahkan perasaan gelisah aku tu.Apabila tiba masa dinantikan aku berasa terkejut dengan apa yang aku terima.Aku telah di taklifkan sebagai salah seorang pemimpin kanan jemaah dikampus.Jiwa ku bagaikan direntap dan hatiku merasa gelisah dan pelbagai persoalan yang bermain di benak fikiran aku.



Kenapa aku di pilih??Apa yang telah aku buat pada jemaah??kenapa orang lain tidak dipilih??Adakah aku mampu untuk memikul tanggungjawab ini??Adakah aku layak sedangkan aku tidak punya cukup ilmu berbanding orang lain???



Aku merasakan diriku tidak patut berada dalam jemaah dan memegang taklifan sebagai pemimpin.Tapi apakan daya.Semua yang berlaku telah disuratkan oleh ALLAH keatasku untuk berada di medan untuk ditarbiyyah dan mentarbiyyah diri.Alhamdulillah.



Pada permulaan aku berfikir apakah yang perlu aku lakukan untuk jemaah ini??Lama-kelamaan setelah aku menjalani sesi induksi oleh seniorku baru aku paham dengan gerak kerja yang perlu dilakukan.



Diringkaskan cerita aku mulai dikenalkan dengan apa itu sebenarnya perjuangan??Mengapa aku dipilih untuk menjadi tunjang pada jemaah??Aku tahu bukan mudah untuk betul2 manjadi seorang pejuang yang sejati.Tapi aku yakin dimana ada kemahuan disitu ada jalan.Banyak perkara aku telah pelajari dari abang dan kakak ku dalam jemaah ini.Mereka inilah yang telah mengenalkan aku apa itu sebenarnya perjuangan??Apa yang kita perjuangkan selama ini??Dan mengapa Allah meletakkan kita dilandasan untuk berdakwah??




Allah berfirman dalam AL-QURAN:



Dan hendaklah ada di kalangan kamu yang menyeru (berdakwah) kepada khair (mengembangkan Islam) dan menyuruh berbuat perkara yang baik serta melarang perbuatan yang salah (buruk dan keji). Mereka yang bersifat demikian itulah orang-orang yang berjaya.” (TMQ Ali-Imran: 104)




Pada permulaan perjuangan aku sebagai pemimpin aku merasakan begitu bersemangat untuk berjuang.Tapi semangat itu hanya seketika cuma.Setelah sekian lama aku hidup dalam jemaah di kampusku aku merasakan api semangat yang membara selama ini telah terpadam.Ini kerana aku merasakan terdapat pelbagai masalah dalaman pimpinan yang tidak diselesaikan dan ditambah dengan pelbagai dugaan yang aku terima dari Allah sampaikan aku tidak tahan untuk menanggung beban tanggungjawab yang diberikan.Aku menjadikan abang dan kakak di PUSAT sebagai tempat mengadu.Kadang2 macam2 aku ceritakan pada mereka tentang apa yang aku rasakan semasa bersama pimpinan di kampusku.Bagiku hanya itu yang aku mampu lakukan untuk mengembalikan semangat perjuangan aku.Aku sedar yang aku sapatutnya berbincang tentang permasalahan yang aku hadapi dengan sahabat pimpinan yang lain,tapi......




Sedar tak sedar aku berada di sem terakhir di cfs.Aku masih memikirkan siapakah yang akan meneruskan perjuangan pkpim di kampus ku ini pada masa akan datang??Kadang kala bisikan hatiku menyatakan bahawa adakah orang yang akan meneruskan mata rantai pkpim di nilai dan mungkinkah pkpim di nilai akan hilang??



Sama-samalah kita nantikan keputusan segala persoalan yang aku timbulkan...










Ku mohon ampun dan maaf kepada sahabat2 ku..

Moga apa yang aku luahkan ini akan dijadikan pembuka kotak minda kita diatas kelemahan diri kita selama ini..jadikan ia sebagai satu proses tarbiyyah diri kita untuk melangkah ke arah perjuangan yang lebih besar dimasa akan datang..

Bukan salah dirimu menjadikan aku merasa seperti ini..

Tapi itulah hakikat yang aku rasakan selama bergelar pemimpin "jemaah" di bumi nilai ini..

1 comment:

halim qittun said...

salam alaik haniz. salam perjuangan
ingat kata2 assyahid syed Qutb:
manusia yang hidupnya utk diri sndiri usianya pendek, spendek dia dlahirkan sehinggalah dia menanti ajalnya, tetapi manusia yg hidup utk pjuangan usianya panjang seawal nabi Adam a.s dciptakan sehinggalah bumi dmusnahkan..

renungilah ayat 286 surah al-Baqarah..Allah Maha Mengetahui..
hidup tanpa mehnah dalam perjuangan seumpama air kopi yang tiada gula, rasanya mungkin berbeza..tapi hasilnya di Jannah sana..
Allahu yubarik ilek