Monday, June 9, 2008

KENANGAN TERINDAH

Sudah genap 2 bulan aku berada di Kuala Lumpur.Banyak yang aku dapat bila berada di sini.Pada mulanya,aku hanya merancang untuk berada di sini selama 3 minngu sahaja.Tetapi apabila ku fikirkan sejenak tentang apakah yang akan aku buat untuk habiskan masaku di kampung sementara menunggu naik semester akan datang??Aku batalkan sahaja niatku untuk pulang.
Lalu aku teruskan sahaja perantauan aku untuk mengenali dunia yang sebelum ini aku tidak pernah terokai.

Perantauan aku bermula ketika aku menyertai induksi pimpinan PKPIM-PAUIAM di Kg Changkat pada 18-20 April.Induksi ini bertujuan untuk memberikan pendedahan kepada pimpinan baru PKPIM-PAUIAM PJ dan Nilai untuk menjalankan tugas sebagai pemimpin pada semester akan datang.

Pada 25-27 April pula, aku telah diajak oleh Kak Lina untuk menjadi fasilitator kem ibadah PPIWP di Melaka.Aku pada mulanya berasa tidak selesa kerana tidak mempunyai teman kecuali Kak Lina dan Sakinah.Tetapi bila sudah melalui kem ini aku dapat mengenali ramai teman baru antaranya Kak Su,Kak Nisa,Kak Naheed,Abg Dat,Ifa(co.fasi) dan ramai lagi.Di sini aku dapat menambah pengalaman menjadi fasi yang sebelum ini hanya sekali sahaja dalam hidupku menjadi fasi.

Pada 2-4 Mei, aku menyertai Latihan Kefasilitatoran dan Pengurusan Program yang dianjurkan oleh PEPIAS di Kem Jalan Kebun.Disini aku didedahkan untuk menjadi fasilitator dan bagaimana menguruskan program dengan baik.Aku dapat banyak input antaranya apa itu fasilitator,modul dan LDK, bagaimana hendak menarik perhatian mad'u kita.Aku juga diajar dengan modul-modul baru.Selepas menyertai LAKEP ini, aku menyedari terdapat banyak kelemahan yang telah aku lakukan semasa menjadi fasi sebelum ini.Aku harapkan agar tidak mengulangi kelemahan itu pada masa akan datang.Insyaallah.

Selepas itu, pada 13-15 Mei aku telah menjoinkan diriku ke Konvensyen Belia Kebangsaan di Hotel Pearl Antarabangsa, Jalan Klang Lama.Konvensyen ini bertujuan untuk menghimpunkan belia-belia seluruh negara sempena Hari Belia pada 15 Mei.Di konvensyen ini, aku telah bertemu dengan ramai orang kenamaan, datuk-datuk dan paling penting aku telah berjumpa dengan Datuk Khir Toyo.Aku merasakan diriku pada waktu itu hanya seekor semut yang dikelilingi oleh manusia.Nasib baikla pada waktu itu aku ditemani Abg Abu.Abg Abu lah yang telah mengajar aku bagaimana untuk bergaul dengan orang-orang terkenal.Aku cukup tertarik dengan personaliti Abg Abu.Abg Abu menunjukkan personaliti seorang pemimpin yang berkaliber.

Selepas pulang daripada konvensyen, aku terus pulang ke pejabat PKPIM pusat.Di sini lah bermula kehidupan aku untuk mengenali kehidupan PKPIM pusat dengan lebih dekat.Benarlah pepatah ada menyatakan "tak kenal maka tak cinta".Aku pada mulanya segan dengan abg-abg dan kakak-kakak pusat.Tetapi lama kelamaan, aku merasakan amat selesa dan seperti berada dalam sebuah keluarga yang amat besar.Di pusat ini aku didedahkan dengan macam-macam info dan keadaan.Di sini aku dapat mengikuti Demo memperingati peristiwa nakba, ziarah Datuk Anwar Ibrahim dan akhir sekali membantu Abg MK untuk Program Menara Gading Kebangsaan di BMI-UNIKL pada minggu lepas.

Itulah antaranya aktiviti yang aku lakukan sepanjang aku berada di Kuala Lumpur.Aku harapkan aktiviti yang aku lakukan dan sertai ini dapat memberi manfaat padaku untuk menjadi seorang yang tidak lupa pada tanggungjawab sebagai khalifah dimuka bumi ini.Aku juga berharap agar ALLAH akan memberi keberkatan dan rahmat padaku dan apa yang telah aku lakukan sebelum ini.Aku masih ingat pesanan Abg dan Kakak di sini iaitu "biar kita tidak dapat redha manusia tapi jangan terlepas redha ALLAH, sesungguhnya hanya redha ALLAH sahaja yang menjamin ke syurga tapi redha manusia tanpa redha ALLLAH tidak akan membawa apa-apa pada kita"

Terima kasih Abg-abg dan Kakak-kakak.

2 comments:

alifzaimimra said...

Slm Hanis...

smoga berjaya di dunia n akhirat. moga ALLAH permudah sgl urusan dan bersama-sama kita dalam meneruskan perjuangan di jlnNYA. ma'at taufiq wan najjah fil imtihan. chaiyok2!! :D

yang benar,
kakakmu dari Kuantan a.k.a. mantan penggerak CC ;)

Orang Kampung said...

BETUL ANIS.. SUSAH KITA KITA NK KEJAR REDHA MANUSIA..
CARI LAH REDHA ALLAH..
ALLAH MA'AK..